ارائه دسترسی الكترونیكی شهروندان به سازمانها و شرکتهای ارائه دهنده خدمات الکترونیکی به صورت شبانه روزی و هفت روز هفته، به شیوه ای باثبات، قابل اطمینان، امن و محرمانه شهر الكترونیك نام دارد. شهر الكترونیك یك شهر بیست و چهار ساعته است و امور شهری در تمام شبانه روز در جریان است. شهروندان می توانند از طریق اینترنت، هر زمان و در هر مكان به اطلاعات و خدمات آموزشی، تفریحی، تجاری، اداری، بهداشتی و غیره دسترسی پیدا كنند. از آنجا كه رفت و آمدهای شهری در شهر الكترونیك به حداقل می رسد تأثیرات مخرب وسایل نقلیه بر محیط زیست نیز كاهش می یابد و محیطی زیباتر و طبیعی تر برای زندگی شهروندان به وجود خواهد آمد.
اینها برخی از ضرورتهای ایجاد شهر الكترونیك است. در حالیکه شهر سایبری مزایای بسیاری نیز دارد كه در زیر به برخی از آنها اشاره می شود. این مزیت ها باعث می شوند كه نتوان از ایجاد آن چشم پوشید.
–  فراهم آوردن خدمات اینترنت با كیفیت و سرعت بالا برای شهروندان.
–  فراهم آوردن بسترهای آموزشی الکترونیکی متفاوت و محیط آموزشی مادام العمر و افزاش سطح آگاهی عمومی.
–  دسترسی ۲۴ ساعته به خدمات شهری و برخورداری از شهری بیست و چهار ساعته.
– ارائه خدمات یك مرحله ای به شهروندان و ایجاد درآمد ثابت شهری با بوجود آمدن یك سیستم باثبات گردش پول در جامعه.
– تقویت رقابت تجاری شهر و ایجاد فرصتهای تجاری بیشتر با توسعه تجارت الكترونیك.
– ارتباط بهتر سازمان ها و ارگان های مختلف شهری و كاهش فساد اداری.
– افزایش مشاركت همگانی در اداره شهر و همچنین نشر فرهنگها و عقاید و بهبود كیفیت زندگی مردم.
– كاهش ترافیك شهر با توجه به كاربرد اینترنت در فعالیت های شهری شهروندان و صرفه جویی در وقت و انرژی.
– همسوسازی سرمایه گذاری ها با نیازهای شهروندان و شهر و افزایش نظم در فعالیت های شهر با استفاده از سیستم اطلاعاتی جامع.
– جلوگیری از سرمایه گذاری بیشتر روی روش های قدیمی اداره شهر و ایجاد زیرساخت لازم برای توسعه آتی شهر.
با توجه به رویکرد دولت جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر و اهتمام جدی دولتمردان به مقوله دولت الکترونیک، ضرورت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش اساسی آن در حل مسائل کلان شهرها بیشتر احساس می شود، این مسئله به ویژه در مدیریت شهری، اقتصاد شهری، تولید شغل و ارتقای سطح فرهنگ شهروندی نقشی اساسی ایفا می کند. برای اداره شهر، رعایت کرامت انسانی و کاهش هزینه ها و تقاضای سفر درون شهری، برنامه اجرای شهر الکترونیکی در ابعاد مختلف که به این واسطه بسیاری از امور مربوط به شهروندان در مجموعه شهر از طریق IT انجام شود، می تواند بسیار راهگشا باشد.
دستیابى به مدیریت واحد شهرى با توسعه شهر الكترونیك محقق مى شود. بسیارى از مسایل و مشكلات شهرها در بخش اتوماسیون ادارى، ارایه خدمات به مشترى و ارایه خدمات با استفاده از فناورى اطلاعات و ارتباطات سامان مى یابد. بستر مربوط به فناورى اطلاعات براى مدیریت كامل در شهر فراهم است و باید از این ظرفیت استفاده كرد. در بعد استفاده از این ظرفیت در بخش هاى مختلف شهرى عقب ماندگى وجود دارد كه باید از بین برود. استفاده از موضوعات نرم افزارى و استفاده از كمك فكرى متخصصان براى به روز كردن سطح فناوری درشهرها لازم است. براى اداره كلان شهر ها موضوع فناورى اطلاعات و استفاده از سیستم هاى پیشرفته یك ضرورت است.
حتی اگر مقوله شهر الکترونیک را در نظر نگیریم و صرفا مساله خدمات الکترونیک را مطرح کنیم باز هم در می یابیم که نیاز و تمایل به استفاده از این خدمات در دنیای کنونی که پیشترفت روزافزونی به سمت الکترونیکی شدن دارد، محسوس تر می شود.
با نگاهی به خدمات سنتی که توسط سازمانهای دولتی و بخش خصوصی به شهروندان ارائه می شود، در می یابیم که فرآیند انجام این خدمات مستقل از فرآیند خدمات سازمانهای دیگر طراحی شده و شهروندان برای دریافت هر خدمتی باید بطور جداگانه به تک تک این سازمانها و ادارات مراجعه کرده و تقاضای خود را در قالب فرمها و تقاضانامه هایی ارائه نمایند. در فرم سنتی خدمات عمومی، تبادل اطلاعات بین سازمانهای خدماتی تقریبا همیشه کاغذی است که توسط پست یا خود متقاضی انجام می شود. این روش تبادل اطلاعات و اسناد علاوه بر این که وقت و سرمایه شهروندان را به هدر می دهد باعث از بین رفتن بخشی از اطلاعات و همچنین به وجود آمدن ناهمخوانی در اطلاعات سازمانهای مختلف می شود.
از حیث ضرورت توجه به خدمات الکترونیک ، به جزء مواردی که به صورت عیان در جامعه قابل رویت است ،فصل پنجم قانون مدیریت خدمات کشوری با عنوان ” فناوری اطلاعات و خدمات اداری” درماده 37 و 38 نیز براین نکته تاکید دارد ” دستگاه‌های اجرائی موظفند با هدف بهبود كیفیت و كمیت خدمات به مردم و با رعایت دستور‌العمل‌های ذی‌ربط اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهند:
1- اطلاع رسانی الكترونیكی در خصوص شیوه ارائه خدمات همراه با زمان‌بندی انجام آن و مداركی كه متقاضی باید ارائه نماید.
2- ارائه فرمهای مورد نیاز جهت انجام خدمات از طریق ابزار و رسانه‌های الكترونیكی
3- ارائه خدمات به شهروندان به صورت الكترونیكی و حذف لزوم مراجعه حضوری مردم به دستگاه اجرائی برای دریافت خدمت.
به منظور تسریع و سهولت در ارائه خدمات به مردم، واحدهای خدماتی رسانی الكترونیكی از طریق بخش دولتی و غیر دولتی در مراكز شهرستانها ایجاد می‌گردد. كلیه دستگاههای اجرائی موظفند ،انجام آن دسته از خدماتی كه از این طریق قابل ارائه می‌باشد را توسط این مراكز ارائه نمایند. دستور العمل اجرائی این ماده به تصویب شورای عالی اداری می‌رسد.
البته در بخش پانزدهم سیاست‌های کلی نظام اداری کشور که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد نیز براهمیت این موضوع تاکید شده است ” توسعه نظام اداری الکترونیک و فراهم آوردن الزامات آن به منظور ارائه مطلوب خدمات عمومی”حال با توجه به نکات اشاره شده ،به نظر ضرورت واهمیت برگزاری چنین همایشی دوچندان می نماید.